www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘feestdagenstress en shopper marketing’

In Levensmiddelenkrant on 23/12/2010 at 19:31

Geplaatst in de Levensmiddelenkrant.nl | 22-12-2010 | Willem-Paul de Mooij, Art Frickus

ZEVENBERGEN – Retailers en leveranciers beseffen in toenemende mate dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage leveren tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? Shopper marketing geeft inzicht. Deze keer: de decemberdagen!

 

“Ik wordt hier zo chagrijnig van. Kan niemand mij fatsoenlijk antwoord geven?” De shoppende vrouw loopt stampvoetend met de winkelwagen half achter haar aan de winkel door op zoek naar een slachtoffer. Een niets vermoedende afdelingschef komt om de hoek vandaan en krijgt direct een stortvloed aan verwijten over zich heen. Over het gebrek aan personeel op de winkelvloer tot aan een vergelijking met het serviceniveau van T-Mobile.

Wat is hier aan de hand?
46 weken per jaar voeden de supermarkten de shopper op om zo snel en efficiënt mogelijk boodschappen te doen. Winkels zijn ‘logistieke’ knooppunten geworden waarin de shopper zijn geld mag uitgeven. ‘Clean store’-beleid en ‘rust’ op de winkelvloer moeten het de shopper makkelijker maken.

Maar half november wordt dit rustige beeld plotsklaps verstoord. Allerlei onbekende, tijdelijke en veelal lekkere en luxe (lees duurdere) producten worden neergezet. De winkel krijgt een kleurtje en zelfs een geurtje. Tot slot worden de winkels overvol gezet met een grote hoeveelheid displays. Alles bij elkaar leidt ieder jaar weer tot oververhitting van het shopper-‘brein’. Die is namelijk totaal uit zijn ‘comfort zone’ en is op zoek naar houvast en hulp.

De chagrijnige vrouw van zojuist heeft een vraag over schaal- en schelpdieren. Ze vindt zichzelf namelijk geen keukenprinses en vraag zich of deze makkelijk te bereiden zijn en wat voor gerechten hierbij passen. Ze koopt geen schaal- en schelpdieren. Ze ziet ragout in de aanbieding en besluit dat te kopen. Lekker makkelijk.

Kennis
December is voor veel mensen nog steeds een hele leuke maand. Gezellig met de familie bij elkaar, vrije dagen, lekker naar de woonboulevard. Maar het heeft ook een keerzijde. Winkelstraten zijn overvol en mensen lopen gejaagd met lange boodschappenlijstjes door de winkel. We hebben tenslotte met zorg het diner uitgezocht via internet, maar wat moet je doen als er een product of ingrediënt niet is?

Helaas is out-of-stock in de decembermaand onoverkomelijk. Dat betekent dat de stressfactor erg hoog is. De shopper heeft twee keuzemogelijkheden. De eerste is direct het diner aanpassen. Dat is lastig, omdat de kennis over alternatieven vaak ontbreekt. Een kerstdiner is immers uniek. De tweede keuze is naar een andere supermarkt of speciaalzaak gaan. In beide gevallen kan dit voor de supermarkt een ideale gelegenheid zijn om trouwe klanten nog loyaler en voller te maken. Of door nieuwe klanten te laten zien wat je als supermarkt in huis hebt.

Hoe? Heel simpel, door hem te helpen.
Eén. Zet extra mensen in de winkel die geen vakken hoeven te vullen. Mensen met een beetje verstand van speciale, lekkere en niet al te moeilijke gerechten. Dit hoeven geen ingehuurde krachten te zijn van bureaus. Waarom geen mensen uit de buurt vragen? Kijk naar de opkomst en het succes van een supermarkt als Peoples Supermarket in Londen en Amerika. Klantenbinding omdat je je buurtgenoten ziet werken. De supermarkt als sociaal ontmoetingspunt.

Twee. Help de shopper door computers of iPads met navigatiesoftware ter beschikking te stellen. Of maakt de shopper wegwijs in één van de vele applicaties op zijn smartphone om een kerstdiner mee samen te stellen.

Drie. Zorg voor ‘buzzer boys of girls’, medewerkers die nog even snel de vergeten boodschappen gaan halen terwijl de shopper al aan de kassa staat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: