www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Duurzaamheid: ‘Wil je een klant verleiden om duurzaam te kopen, maak dan zijn voordeel concreet’

In Levensmiddelenkrant on 23/09/2010 at 19:33

Op winkelvloer nog weinig ruimte om klanten over te halen tot een duurzame aankoop

 

Het aanbod aan Fairtrade producten in het koffieschap is nog beperkt.

 


REPORTAGE: Joost Agterhoek
Levensmiddelenkrant 17 september 2010

GOUDA – Klanten worden in supers nog onvoldoende aangemoedigd een verantwoorde keuze te maken. Volgens shoppermarketingspecialist Art Frickus kan een concreter gecommuniceerd voordeel voor de klant dat veranderen. Levensmiddelenkrant onderzocht met Frickus MVO op de winkelvloer bij een PLUS-supermarkt in Gouda. “Maak de informatie helder. Informeer klanten waarom de verantwoorde keuze beter voor hen is.”

 

Het streekproduct Gijs heeft dezelfde verpakking als het huismerk van PLUS. Marketingshopperspecialist Art Frickus: “Dat product valt zo niet op. Maak een feestje van je verantwoorde producten.”

 

 

De super in Gouda blijkt bij navraag aan allerlei duurzame ontwikkelingen te werken. Het grote verschil tussen de ketens is dat PLUS, in tegenstelling tot Jumbo, bijna niets communiceert over maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens ondernemer Walling Koornneef siert dit de formule. “PLUS voert een afvalbeleid waarbij het organische afval wordt gebruikt voor de productie van biogas. De vleesschaaltjes worden bijvoorbeeld ook verbeterd of biologisch afbreekbaar geproduceerd. Verder zetten we Wajong-jongeren in. Dat soort initiatieven krijgen steeds meer vorm.” De ondernemer denkt niet dat meer communicatie naar klanten toe zal leiden tot stijgende verkoop van biologische en duurzame producten. “De shoppers die het willen zoeken de producten wel op. Extra informatie zal niet leiden tot meer duurzaam kopende klanten, naar mijn mening.”

Teveel logo’s
Op de winkelvloer van de PLUS-vestiging valt het op dat de verpakking van vlees veel lijkt op het Beter Leven-keurmerk van Jumbo. “Daarmee verliest je keurmerk zijn toegevoegde waarde. Een klant houdt minuscule verschillen in verpakkingen niet uit elkaar”, vindt Frickus. Wel geeft PLUS met schapkaartjes aan waar biologische producten in de schappen te vinden zijn. Op de zuivelafdeling wordt het surplus aan logo’s pas echt duidelijk. “We zien hier op twee zuivelproducten vier verschillende logo’s. Daar zitten keurmerken bij die internationaal erkend zijn of door de fabrikant of retailer zelf ontwikkeld. De klant wordt hier nooit wegwijs in. Ook zijn de logo’s ongegrond; wat levert het de klant op?”, zo vraagt Frickus zich af. Op de afdeling kruidenierswaren van de Goudse super is het aandeel biologische chocolade en koffie beperkt. Volgens Frickus is dit wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van de ondernemer. “De omzet en marge van deze producten is te laag om een goede schappositie te claimen. Maar wil je een klant die normaal gesproken geen biologische producten koopt verleiden, dan zou je dit dus moeten stimuleren door onder andere de zichtbaarheid te verbeteren in het schap. Daarnaast zou je heel concreet moeten aangeven waaróm de shopper bijvoorbeeld één euro meer moet betalen. Tenslotte zou het als de presentatie en locatie in het schap van bijvoorbeeld biologische producten consistent zijn bij elk schap in de winkel.”

Het wijnschap van de PLUS bevat maar een enkele biologische variant.

Unique selling point
Concluderend kan gesteld worden dat duurzaam ondernemen op de achtergrond misschien speerpunt is van supermarktformules, op de winkelvloer is er nog te weinig aandacht en ruimte om meer klanten te verleiden tot een duurzame aankoop. Frickus: “MVO is geen unique selling point meer, dat wordt door ondernemers beaamd. Als we kijken naar de MVO gerelateerde producten dan zouden fabrikant en retailer hun communicatie moeten versimpelen, het aantal logo’s drastisch moeten terugdringen en gezamenlijk moeten werken om deze logo’s te laden zodat de shopper ze begrijpt en vooral vertrouwt. Dat zou de verkoop goed doen.” Volgens Frickus mag een klant verwachten dat als een super zich als een groene organisatie ziet, dit in de winkel eraf zou spatten. “Dit gebeurt absoluut nog niet daar het waarschijnlijk nog onvoldoende bijdraagt aan de directe groei van nieuwe klanten en betere marges.”

Binnen categorieën zoals zuivel heerst een surplus aan diverse keurmerken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: