www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Duurzaamheid: ‘Er gebeurt veel, maar wordt nog te weinig verteld’

In Levensmiddelenkrant on 23/09/2010 at 19:17

Duurzaamheid blijft achter de schermen en wordt niet op winkelvloer gecommuniceerd

REPORTAGE: Joost Agterhoek
Levensmiddelenkrant 17 september 2010

GOUDA – Maatschappelijk verantwoord ondernemen vindt zijn weg naar de winkelvloer maar landt nog onvoldoende bij de consument. Supermarkten en fabrikanten rollen achter de schermen veel mooie duurzame initiatieven uit, maar de shopper ziet hier nog weinig van terug op de winkelvloer, vindt shoppermarketingspecialist Art Frickus na onderzoek bij de Jumbo en PLUS-supermarkt in Gouda.

Shopper marketing specialist Art Frickus: “Klanten hebben behoefte aan opvoeding wat betreft duurzame producten. Het moet duidelijk worden wat het voordeel is van deze duurdere artikelen.”

Levensmiddelenkrant ging met Frickus mee en testte MVO in deze twee winkels in de praktijk. “MVO is een zeer breed, alles omvattend en strategisch onderwerp”, licht Frickus toe. Als je de brochure van Jumbo leest betreft het zaken als energieverbruik, verpakking, microkrediet, fairtrade, dierenwelzijn, transport, afvalverwerking, personeelsbeleid en gezondheid voor de klanten. Vraag is wat de shopper hiervan op de winkelvloer terug ziet, of men het begrijpt en of het de supermarktondernemer windeieren legt” Bij binnenkomst van de Jumbo-supermarkt in Gouda is duurzaamheid niet bepaald het eerste wat opvalt. De prijs staat voorop, naast een uitgebreide communicatie van Jumbo’s welbekende Zeven Zekerheden. Ook bij de kleine vleesafdeling bij de ingang liggen geen duurzame, biologische of gezonde alternatieven. “Het Beter Leven-keurmerk blijft hier volledig achterwege”, constateert Frickus. Tussen de nabijgeplaatste pastaproducten en -sauzen is eveneens geen verantwoorde keuze te vinden. “Wel verkopen ze enkele producten onder het Ik Kies Bewust-logo, maar dat staat niet vermeld in bijvoorbeeld de schapkaartjes.” Een passerende shopper geeft aan wel te willen kiezen voor de duurzame variant, maar hij vertrouwt de hogere prijzen niet. “Het verschil is te groot. Daarbij wordt er zoveel met logo’s gegooid dat ik eerder denk dat het een reclametruc is”, aldus de klant. De vinger op de zere plek, vindt Frickus. “De shopper verzuipt in de vele goede initiatieven van de retailers en fabrikanten. De vele, veelal slecht herkenbare logo’s met onduidelijke en onleesbare claims doen momenteel meer schade dan goed.” Frickus denkt dat de shopper beter verleid moet worden. “Klanten hebben behoefte aan simpele taal en sturing. Breng het aantal logo’s terug, maak met een kleurcode duidelijk welke producten in het schap ‘gezond’ zijn en wat het voordeel is voor de klant.”

Groene producten per meter
De centrale vleesafdeling in het midden van de winkel heeft wel een diversiteit aan gezonde en biologische keuzes. De verschillen tussen de keurmerken Jumbo Bewust, Beter Leven en Bio+ zijn voor Frickus echter onduidelijk. “Het eigenbelang van de diverse betrokken partijen is hier het probleem. Unilever wil goed overkomen, Jumbo ook. Daardoor heb je geen eenduidig beeld of duidelijk logo.” Ook op de agf-afdeling staan verschillende labels op de groente en fruitproducten. “Vreemd is hier dat de biologische bloemkool juist verpakt is in plastic en de reguliere soort niet. Plastic staat in shopperbeleving niet voor milieu bewust. De versafdeling heeft al een natuurlijk imago, maar dat moet meer uitgesproken zijn.” Als voorbeeld wijst Frickus op een klein stickertje achterop een van de fruitproducten. “Deze supermarkt voert een actie met gratis appels, maar communiceert dat heel minimaal. Zet dan een bak met appels in de winkel neer. Als je MVO als speerpunt ziet in je bedrijfsvoering, zouden een flink aantal producten een betere, zichtbaardere locatie in het schap moeten hebben.”

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: