www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Japanners shoppen graag heel luxe… ondergronds

In Out-of-home on 22/08/2010 at 21:59

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-08

Veeleisende consument op wenken bediend

Deze diashow vereist JavaScript.

Art Frickus bracht voor Out-of- Home Shops een bezoek aan de Japanse hoofdstad Tokyo. Hier heeft hij de verschillende vernieuwende out-of-homeconcepten gespot, waarover Out.of.Home Shops de komende maanden bericht. Deze maand: shoppingmalls.

TOKYO – We leven in een tijdperk dat (vrije) tijd een schaars goed is. De veeleisende consument wil 24/7 ‘waar’ voor zijn tijd. Zeker in een land als Japan en een stad als Tokyo geldt dit. Daarom zijn daar ook ondergronds complete shoppingmalls te ontdekken waardoor de consumenten reizen kan combineren met shoppen.

Mede door het gebrek aan winkelruimte boven de grond zijn vele winkels in Japan ondergronds gegaan. Complete shoppingmalls ontstaan daar en men beseft dat de consument behoefte heeft aan een volledig aanbod. Een mooi voorbeeld is de Tokyo Metro Cooperation. Zoals de casino’s in Las Vegas er alles aan doen om je in het casino te houden om bij hen je geld te vergokken, stelt dit metrostation alles in het werk om de Japanners ‘binnen de poorten te houden’. Eén van de laatste initiatieven van Tokyo Metro Cooperation is de ontwikkeling van het concept Echika.

Schoonheid
Echika is een karakteristiek, commercieel concept met als idee erachter dat je voor al je behoeften, van de dagelijkse boodschappen tot manicure, niet meer boven de grond hoeft te gaan. Met een Parijse aankleding waarin veel lichtgekleurde natuursteen is verwerkt, probeert men de vluchtige Japanner te verleiden tot aankopen. Dat snelheid en schoonheid (luxe) samen kunnen gaan bewijst dit concept. Behalve een uitgekiende samenstelling van het aanbod en de luxe aankleding, helpt de aanwezigheid van merkwinkels als Fancl en Godiva een volledig en luxe gevoel te geven. En het blijkt succesvol. Daarom is het de verwachting ook dat het retaillandschap (locatie) in Japan zich steeds meer richting de consument beweegt. Is het niet om de consument tijd te besparen, dan is het vanwege de vergrijzing.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: