www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Geur spoort consument aan tot het doen van aankopen’

In Out-of-home on 22/08/2010 at 22:05

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-07

Jan Huurdeman toont kansen

AMERSFOORT – Het lijkt in deze economisch mindere tijden vooral te gaan over de p van prijs. Maar de tegenwoordige marketingmix waarmee de klant wordt verleid kent veel meer facetten dan alleen prijs. Zo zijn de zintuiglijke elementen een steeds belangrijker wapen. Door binnen shopconcepten creatief in te spelen op de verschillende zintuigen, kan beleving worden toegevoegd. In veel gevallen leidt dat direct tot meer omzet. Jan Huurdeman, commercieel directeur van Servex, zet in deze reeks de kansen die de vijf zintuigen bieden voor shopconcepten uiteen. Dit maal ‘ruiken’.

 

“Geur beïnvloedt het shoppergedrag onherroepelijk”, begint Huurdeman stellig. “Er gaat een stimulerende werking vanuit. Als je ontvankelijk bent en de geur van vers afgebakken brood ruikt, dan spoort dit je aan een aankoop te doen.” De geur is het enige zintuig dat rechtstreeks verbonden is met het emotionele deel van je hersenen. Geur beïnvloedt met andere woorden heel wat aankoopbeslissingen. Dit is ook de reden dat Servex volgens Huurdeman de geur van de afbakovens niet naar buiten afzuigt. “Wij kiezen er voor om de geur via een circulatiesysteem af te voeren en via roosters weer de winkel in te blazen. Dit doen we al een groot aantal jaren en het resulteert duidelijk in extra omzet.”

Kloppen
Toch waakt Huurdeman voor al te veel optimisme. “Het moet wel kloppen wat je doet. De geur van vers afgebakken koekjes de winkel in blazen kan alleen wanneer je ook vers, ambachtelijk bereide koeken verkoopt en niet alleen voorverpakte producten in de schappen presenteert.” “Geur beïnvloedt voor ongeveer dertig procent ons zintuigelijk ingesteldheid en draagt voor een belangrijk deel bij aan niet alleen ons koopgedrag, maar ook aan de beleving en merkwaardering”, bevestigt shoppermarketeer Art Frickus van Conspicuous. Geur, mits goed ingezet, helpt volgens hem ook bij het verbeteren van de effectiviteit in wat je wilt bereiken. “Enkele voorbeelden: een dienstverlener heeft zijn merkwaardering met negen procent zien stijgen door gebruik te maken van een bepaalde geur in zijn winkels. Een supermarktketen heeft zijn broodomzet met vijftien procent zien stijgen door de geur van brood in zijn winkel te laten circuleren en door een chocoladegeurstrip op een snoepautomaat te plakken steeg de omzet van chocolade met dertig procent.” De reden waarom het nog niet vaak wordt toegepast is volgens Frickus omdat het lastig is om een specifieke (merk)geur te claimen. “Dit maakt het namelijk lastig om de resultaten te kwantificeren en rationaliseren. Iets wat we, zeker in onze westerse wereld graag willen doen. Geur toevoegen als element in je shoppermarketingstrategie: het mag dan iets extra’s kosten, zodra de shopper er lucht van krijgt liegen de resultaten er niet om!”

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: