www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Japan dól op koffie en dus Aziatische trendsetter

In Out-of-home on 22/06/2010 at 20:39

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-06

Deze diashow vereist JavaScript.

Art Frickus bracht voor Out-of- Home Shops een bezoek aan de Japanse hoofdstad Tokyo. Hier heeft hij de verschillende vernieuwende out-of-homeconcepten gespot, waarover Out.of.Home Shops de komende maanden bericht. Deze maand: koffie.

Warme drank erg in trek in het Verre Oosten

TOKYO – Japan staat bekend als hét land van de thee en sake. Minder bekend is het feit dat Japanners ook graag een kop koffie drinken en hierin trendsetters zijn. De koffie ‘veryupping’ neemt in Japan toe. Hoe luxer hoe beter. Van verpakking tot het gebruik van de beste bonen. Niets is te gek. Aan de andere kant zien we de revival van ‘gewone’ koffie. In Japan is ‘dripkoffie’ een begrip aan het worden. In steeds meer stations zie je de koffieketen Dripmania opduiken. De formule heeft zich gespecialiseerd in de ‘ouderwets’ gezette koffie en weet met name de oudere Japanner aan te trekken. Maar ook convenienceketen Lawson heeft dripkoffie ontdekt en verkoopt een zevental varianten voor thuis.

Blik
Eén van de opvallendste ontwikkelingen in Japan is koffie ‘in blik’. In het out-of-homekanaal domineert deze verpakkingsvorm. Van 15cl tot 300cl, er is voor elk wat wils. Gemakkelijk voor de haastige shopper omdat deze verpakkingsvorm als voordeel heeft dat de kans op het knoeien van hete koffie verder verkleint. Maar om deze haastige shopper te verleiden moet je ook opvallen in het schap. Dit geldt natuurlijk ook voor koffie. Van luxe tot speelse verpakking; het is zichtbaar in Japan. Enkele merken proberen de loyaliteit te verhogen door ‘gadgets’ of ‘collectibles’ bij te sluiten op het blikje koffie zoals bijvoorbeeld kleine autootjes.

Warm en koud
Een ander opmerkelijk iets in Japan is dat de koffie zowel warm als koud in het land wordt aangeboden. Niet alleen in automaten kan men kiezen uit een zeer uitgebreid assortiment (van ijskoffie tot cappuccino), maar ook op het schap heeft men keuze uit warme en koude koffie. Het schap zelf is dusdanig verwarmd (natuurlijk zonder dat de consument zijn handen verbrandt) dat de koffie via de verpakking (blik en PET) heet gedronken kan worden. Shoppers hoeven hierdoor niet in de rij te staan voor hun koffie. Een ander voordeel is dat de ondernemer niet persé extra personeel in dienst hoeft te nemen als hij koffie wil verkopen. Neemt hij genoegen met blik en PET dan weet hij met koffie voldoende shoppers aan zich te binden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: