www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Help de klant de winkel te overzien’

In Out-of-home on 22/06/2010 at 21:21

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-07

Jan Huurdeman toont kansen

AMERSFOORT – Het lijkt in deze economisch mindere tijden vooral te gaan over de p van prijs. Maar de tegenwoordige marketingmix waarmee de klant wordt verleid kent veel meer facetten dan alleen prijs. Zo zijn de zintuiglijke elementen een steeds belangrijker wapen. Door binnen shopconcepten creatief in te spelen op de verschillende zintuigen, kan beleving worden toegevoegd. In veel gevallen leidt dat direct tot meer omzet. Jan Huurdeman, commercieel directeur van Servex, zet in deze reeks de kansen die de vijf zintuigen bieden voor shopconcepten uiteen.

Dit maal ‘zien’. Voor de juiste prikkeling van het zintuig ‘zien’ is er volgens Huurdeman een vijf stappenplan. “De hoeveelheid prikkels in een winkelstraat is groot. Zorg er dus eerst voor dat je winkel opvalt. Wanneer je hierbij rekening houdt met het blikveld van de shopper die door een smalle winkelstraat loopt, dan is haakse gevelcommunicatie het meest zinvol. Dat valt immers beter op dan alleen communicatie óp de gevel. Deze valt alleen op wanneer de klant voor de winkel staat.” Vervolgens is het volgens Huurdeman zaak van de consument geen spoorzoeker te maken. “Help hem of haar te overzien hoe de winkel is ingericht. Dit geeft de consument richting en daarmee een vertrouwd gevoel.” Op het moment dat een klant heeft gezien hoe een winkel is opgebouwd opent hij zijn blik. Vanaf dat moment, zo weet Huurdeman, is de klant ontvankelijk voor suggesties. “Dan is het belangrijk om producten of categorieën op een inspirerende wijze, bijvoorbeeld met afbeeldingen zichtbaar te maken.” In de vierde fase zoekt de klant ondersteuning bij het maken van een keuze. De presentatie en communicatie van de producten dient overzichtelijk en duidelijk te zijn. “En wanneer de klant zijn product heeft gevonden, is de basisbehoefte bevredigd. Maar daar hoeft het niet op te houden. De consument is nog steeds ontvankelijk voor impulsaankopen. Presenteer deze dan ook op de juiste manier en juiste plek om de omzet een extra impuls te geven.”

Aankopen
Dat je je communicatie simpel (en overzichtelijk) moet houden wil hij tot extra aankoop overgaan beaamt Art Frickus, shopper marketeer van Conspicuous. “Uit onderzoek blijkt dat slechts een klein percentage van instorecommunicatie de shopper bewust beweegt tot enig activiteit. Dit komt omdat wij, als mens, zeer beperkt zijn in wat we kunnen zien en verwerken. Onze hersenen zijn één grote SPAM-filter. Je hebt als retailer of fabrikant gemiddeld genomen 1,8 seconde tijd om de boodschap cq product onder de aandacht te brengen bij een shopper. Een shopper scant, veelal onbewust, met zijn ogen de winkel, de schappen en producten. Pas als hij iets ziet wat relevant voor hem is fixeert zijn oog hierop en maak je kans dat de shopper overgaat tot handelen. Houd de communicatie daarom simpel en vertel de shopper wat hij moet doen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: