www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Technologie verbetert effect instore marketing’

In Levensmiddelenkrant on 23/05/2010 at 14:48

Levensmiddelenkrant mei 2010

Veel potentieel om shoppergedrag beter te doorgronden

NIEUWVEEN – Ieder jaar spenderen fabrikanten en retailers miljoenen aan onderzoek, maar desondanks mislukt nog steeds 80 procent van de introducties. Nieuwe technologie zou de branche helpen om de noodzakelijke verbeteringen in instore marketing te realiseren.

Dit zegt Art Frickus, eigenaar van Conspicuous. Gemiddeld wordt 15 procent van de instore marketingmaterialen gezien en leidt slechts 5 procent tot enige activiteit bij de shopper (bron: POPAI). Er is dus voldoende ruimte voor verbetering, zeker als men bedenkt dat 95 procent van wat de mens doet onbewust gedrag is. “De meeste bedrijven houden zich nog steeds te veel bezig met traditionele onderzoeken die zich richten op houding en mening, zoals interviews. Daardoor is er een gebrek aan kennis over het daadwerkelijke gedrag van de shopper”, aldus Frickus. “Op zich al vreemd aangezien veel aankoopbeslissingen op en rond het verkoopmoment worden genomen. Niet voor niets wordt de winkelvloer ‘the first moment of truth’ genoemd. Kennis van gedrag haal je niet uit aankoopdata, dat is namelijk het gevolg van het gedrag.”

Terughoudend
Frickus pleit voor het gebruik van nieuwe technologie om het shoppergedrag te doorgronden. “Daar waar we in het dagelijks leven de nieuwe technologie omarmen is men in onderzoeksland nog erg terughoudend. Dat is jammer omdat juist deze nieuwe technologie retailers en fabrikanten helpt de ROI (return on investment, red.) op hun instore marketingprogramma te verbeteren.”

Juiste beslissingen
Zelf werkt Frickus ook met nieuwe technologie. Zo heeft Conspicuous de primeur van een nieuwe kwantitatieve meetmethode die door ETS Worx samen met Nova Silva is ontwikkeld. Frickus: “Met behulp van intelligente camera’s en software meten we de attentiecyclus – van passeren tot kijken – per instore marketingscenario. Door de instore GRP’s (kijkcijfers, red.) van de POS-materialen te combineren met verkoopcijfers zijn we ook in staat het rendement op de investeringen te berekenen.” Volgens Frickus waarborgt het onderzoek de privacy van winkelbezoekers doordat de beelden niet worden opgeslagen, maar lokaal worden verwerkt tot data. De onderzoeksopzet maakt het mogelijk om verschillende instore scenario’s te testen. “Daardoor weet de fabrikant of retailer na afloop welk scenario bij welke doelgroep het beste effect oplevert”, vertelt Frickus. “We registreren alle shopperbewegingen en zijn op basis van harde feiten nu in staat om de juiste beslissingen te nemen met betrekking tot instore marketingcampagnes. Momenteel voeren wij in opdracht van Imperial Tobacco Nederland bij tabaksspeciaalzaken een instore onderzoek uit, waarbij gedurende drie maanden diverse scenario’s worden getest. Ik kan nu al verklappen dat de uitkomsten erg verhelderend zullen zijn.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: