www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Japan Shop 2010 toont nieuwste vendingsnufjes

In Out-of-home on 22/05/2010 at 14:55

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-05

Deze diashow vereist JavaScript.

Art Frickus bracht voor Out-of- Home Shops een bezoek aan de Japanse hoofdstad Tokyo. Hier heeft hij de verschillende vernieuwende out-of-homeconcepten gespot, waarover Out.of.Home Shops de komende maanden bericht. Deze maand: vending.

TOKYO – Wie op de hoogte wil zijn van de laatste ontwikkelingen op het gebied van vending, moet eens een kijkje nemen in Tokyo. En dan vooral ook een bezoek brengen aan de Japan Shop, dé beurs waar milieuvriendelijke automaten worden afgewisseld met automaten met intelligente camera’s.

Mobiele telefoon
Telefoon is misschien niet het juiste woord. In Japan is de telefoon een applicatie waarmee je betaalt, reist, leest, spelletjes speelt, tv kijkt, muziek luistert en belt. Dit maakt het mogelijk voor automaten om digitale producten te verkopen, zoals stripboeken, leesboeken en/of spelletjes. Na een keuze te hebben gemaakt op de automaat, en uiteraard direct te hebben betaald met de mobiele telefoon, ontvangt men een Quick-Response code waarmee het gewenste boek of spelletje kan worden gedownload. Een mooi voorbeeld van de convergentie die er plaatsvindt tussen de on- en off-line wereld. De automaat als reclame/ impuls- en verkoopinstrument.

Naast warm en koud ook ijskoud
Dat je warme en koude producten uit een automaat kan krijgen is de normaalste zaak. Maar de Japanse consument wil meer. Ook daar drinkt men in toenemende mate drankjes als smoothies. Vandaar dat er nu automaten zijn ontwikkeld die behalve warme en koude dranken voorzien zijn van een ‘frozen’ compartiment. De smoothies zijn daadwerkelijk ijs en ijskoud.

Beveiligingsautomaat
Het inzetten van automaten ter bevordering van het veiligheidsgevoel; het gebeurt in Japan. Door camera’s in te bouwen houdt de automaat ‘toezicht’. Een mooi voorbeeld die op de beurs tentoon werd gesteld is de inzet bij bushokjes. De beelden (en in sommige gevallen ook al het geluid) komen binnen bij het openbaarvervoersbedrijf (of het ingehuurde beveiligingsbureau). Men kan direct ingrijpen als er calamiteiten zijn. Dat de automaat ook producten verkoopt, is natuurlijk mooi meegenomen.

Levering voor man of vrouw
De opkomst en van het gebruik van intelligente camera’s is ook de Japanse automatenwereld niet ontgaan. In de automaat is een camera geïnstalleerd die met behulp van beveiligingstechnologieën mensen herkent op geslacht en leeftijdsgroep. Omdat de automaat tevens is voorzien van een interactief touchscreen scherm, is het mogelijk om de boodschap of het product direct af te stemmen op degene die voor de camera staat. Persoonlijker kan je bijna niet worden. Last but not least analyseert en verwerkt de automaat ook nog de aankopen op geslacht en leeftijd en past het direct de volgorde aan van de producten die men te zien krijgt. Stel dat er een man tussen 30 en 45 jaar voor de automaat staat dan krijgt hij bijvoorbeeld als eerste een koffie aangeboden en staat er een vrouw voor dezelfde automaat, dan krijgt zij een water aangeboden. Deze ‘ranking’ maakt de automaten op basis van de eerdere verkopen.

B2B toepassingen
Nog persoonlijker is de toepassing die Hitachi aanbiedt. Een toepassing voor (grote) bedrijven die op zoek zijn naar een extra communicatiemoment met hun personeel. Iedere medewerker heeft een persoonlijke pas. Deze pasjes worden gebruikt om bijvoorbeeld werktijden te registreren, voor toegangsauthorisatie en om te betalen. In de nieuwe toepassing krijgt een medewerker zodra hij een product koopt op een scherm in deze automaat een aan hem persoonlijk gerichte boodschap te zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: