www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Muziek moet passen bij het winkelbeeld’

In Out-of-home on 22/05/2010 at 20:30

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-05

Jan Huurdeman toont kansen

AMERSFOORT – Het lijkt in deze economisch mindere tijden vooral te gaan over de p van prijs. Maar de tegenwoordige marketingmix waarmee de klant wordt verleid kent veel meer facetten dan alleen prijs. Zo zijn de zintuiglijke elementen een steeds belangrijker wapen. Door binnen shopconcepten creatief in te spelen op de verschillende zintuigen, kan beleving worden toegevoegd. In veel gevallen leidt dat direct tot meer omzet. Jan Huurdeman, commercieel directeur van Servex, zet in deze reeks de kansen die de vijf zintuigen bieden voor shopconcepten uiteen. Dit maal ‘horen’.

“De muziek die je in de winkel afspeelt moet in harmonie zijn met het beeld dat de klant heeft van de zaak. Met andere woorden, het geluid moet passen bij de doelgroep. Als je er op deze manier bewust mee omgaat, kan het een positief effect hebben op de business”, stelt Huurdeman. Als voorbeeld haalt hij het spelen van Duitse muziek aan. “Dit stimuleert bijvoorbeeld de verkoop van Duitse wijn.” Servex heeft uitgebreid getest met het gebruik van muziek en de effecten daarvan. “Mensen onderweg beslissen in onze winkels in luttele seconden wat ze kopen. Het bleek dat muziek een stoorzender was in dit proces, het leidt klanten af. Voor ons was de keus duidelijk: geen muziek meer in de verkooppunten op de stations.” De manier waarop Servex hierin dus een duidelijk overwogen keuze heeft gemaakt, staat volgens Huurdeman in schril contrast hoe andere ondernemers er mee omgaan. “Het is in mijn ogen erg belangrijk om de juiste dingen op de juiste momenten te ondersteunen om zo een positieve winkelbeleving bij de consument te creëren. Maar de meeste ondernemers denken nauwelijks na over hoe om te gaan met muziek in de winkel, terwijl de effecten op onder andere de omzet ervan niet gering zijn.”

Langzamere beats
Ook shoppermarketeer Art Frickus van Conspicious ziet het belang van een overwogen muziekkeuze. “Geluid en muziek in een shop beïnvloeden het shoppergedrag en winkelbeleving. Zo zegt 63 procent van de shoppers langer in een winkel te blijven vanwege een aangename sfeer. Behalve de sfeer kun je ook het shoppergedrag beïnvloeden met muziek. Langzamere beats doet de shopper langzamer lopen. Hoe langer een shopper in een winkel verblijft, des te groter is de kans dat hij koopt of meer koopt. Muziek kan dus helpen bij het verbeteren van je winkelomzet. Een belangrijke voorwaarde hierbij is wel dat de muziek moet passen bij het type winkel,product en doelgroep. Zo zou housemuziek bijvoorbeeld natuurlijk niet passen in een boekenwinkel. Als je in de winkel de ‘verkeerde’ muziek draait is dit voor 40 procent van de shoppers namelijk juist een reden om snel de winkel uit te lopen.”B2B toepassingen  Nog persoonlijker is de toepassing die Hitachi aanbiedt. Een toepassing voor (grote) bedrijven die op zoek zijn naar een extra communicatiemoment met hun personeel. Iedere medewerker heeft een persoonlijke pas. Deze pasjes worden gebruikt om bijvoorbeeld werktijden te registreren, voor toegangsauthorisatie en om te betalen. In de nieuwe toepassing krijgt een medewerker zodra hij een product koopt op een scherm in deze automaat een aan hem persoonlijk gerichte boodschap te zien.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: