www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Vending in Japan toont hoe automatenbranche kan zijn

In Out-of-home on 22/04/2010 at 14:29

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops, 2010-04

Deze diashow vereist JavaScript.

Art Frickus bracht voor Out-of- Home Shops een bezoek aan de Japanse hoofdstad Tokyo. Hier heeft hij de verschillende vernieuwende out-of-homeconcepten gespot, waarover Out.of.Home Shops de komende maanden bericht. Deze maand: vending.

TOKYO – Vending in Nederland is traditioneel en heeft te kampen met een imagoprobleem. Maar hoe anders is het in de Japanse hoofdstad Tokyo. De branche daar maakt een aantal snelle ontwikkelingen door. Door innovaties in techniek en design worden vendingmachines steeds slimmer, gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder.

Met ruim 300.000 automaten en apparaten (één vendingmachine per 55 inwoners) is Nederland qua automatendichtheid het derde land ter wereld. Op stations, in kantoren, in wachtruimtes, op scholen; de vendingmachine is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Toch is het vaak nog zo dat vendingautomaten, volgestopt met het traditionele assortiment candybars, zoete snoepjes en blikjes cola, zijn te vinden in donkere hoeken, ergens verscholen achter een trap. Niet gek dat de branche in Nederland kampt met een imagoprobleem. “In Japan is vending echter ingeburgerd en een volwaardig verkoopkanaal”, stelt Art Frickus na zijn bezoek aan Tokyo. Het succes ligt volgens hem vooral in de locatie, het enorme aanbod, betaalgemak, het aanbod in de automaat (bijv. warm en koud) én de prijs van het product dat wordt aangeboden. “De prijs is minimaal gelijk of lager dan in een conveniece store”, zegt Frickus.

Vernieuwend
Een automaat helpt de Japanner zijn dagelijks leven te vergemakkelijken. Zo zijn er automaten die staan voor restaurants waarbij de klant buiten een keuze moet maken en betalen. Hierna loopt men met het bonnetje naar binnen waar het gerecht wordt gemaakt. Het grote voordeel hiervan is dat de ondernemer geen cash geld meer in zijn zaak heeft en dus geen caissière meer in dienst hoeft te nemen. Hij kan zich puur richten op het snel en goed bedienen van de bezoeker. “En het is nog goedkoper ook!”, zegt Frickus. De drempel om een product via een vendingautomaat te kopen is verder erg laag voor de gemiddelde Japanner. Uiteraard kan men met cash geld betalen, maar belangrijker nog is dat je bij de automaten kan betalen met de meest uiteenlopende betaalkaarten: van pre-paid, openbaar vervoerkaart tot creditkaart. Even snel de kaart voor de ‘reader’ houden en je hebt betaald. Een andere reden voor de waardering die de automaten in Japan krijgen is het vernieuwende karakter. Zo zijn veel vendingmachines voorzien van een digitaal scherm waarop commercials en/of allerlei ander relevant nieuws wordt getoond. Last but not least is het ook mooi om te zien dat er niet of nauwelijks vandalisme is. De automaten worden goed onderhouden en blijven in tact.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: