www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

‘Proeven het middel om nieuw product te verkopen’

In Out-of-home on 22/04/2010 at 14:39

Door: Martijn Louws, Out-of-Home Shops 2010-04

Jan Huurdeman toont kansen rondom het thema beleving.

AMERSFOORT – Het lijkt in deze economisch mindere tijden vooral te gaan over de p van prijs. Toch zijn de zintuiglijke elementen een steeds belangrijker wapen. Door binnen shopconcepten creatief in te spelen op de verschillende zintuigen, kan beleving worden toegevoegd. In veel gevallen leidt dat direct tot meer omzet. Jan Huurdeman, commercieel directeur van Servex, zet in deze reeks de kansen die de vijf zintuigen bieden voor shopconcepten uiteen. Te beginnen met ‘proeven’.

“Als je de omzet van een nieuw, onbekend product wil verhogen, dan is proeven het middel. Onbekend maakt immers onbemind. Klanten doen niet graag een misaankoop en als er een nieuw product zoals een broodje of een drankje in de schappen ligt, wil de shopper eigenlijk direct weten of het product lekker is of niet.” Op het Out-of-Home event nam Huurdeman de proef op de som en hield een test met een blauw gekleurde cake met de smaak van een ‘normale’ cake. “In eerste instantie zou een klant dit product natuurlijk niet kopen. Men associeert de blauwe kleur niet met cake, cake hoort immers gewoon geel/bruin te zijn. En daarom is het laten proeven zo belangrijk, want als ze hem hebben geproefd, kunnen ze geen andere conclusie trekken: de blauwe cake is net zo lekker als gewone cake. Proeven doet dus verkopen.”

Beleving
Bovendien hebben de proeverijen volgens Huurdeman nog een ander voordeel; het zorgt voor de nodige beleving op de winkelvloer. “Zeker als een medewerker de klant op drukke momenten opzoekt met een plateau vers gebakken producten en de (wachtende) consument een stukje aanbiedt. Je maakt het wachten een beetje aangenamer, en mensen ruiken, zien, voelen en proeven de ambacht van het artikel. Verras je klanten en laat ze proeven op de momenten dat ze het niet verwachten.”

Winstgevendheid
Sampling leidt geheid tot extra omzet, is ook de mening van shoppermarketeer Art Frickus van Conspicious. “Proeven neemt één van de belangrijkste aankoopbarrières weg; het risico van een misaankoop. Door te laten proeven weet je of iets lekker is of niet. International onderzoek leert ons dat voor 52 procent van de shoppers sampling dé motivatie is om tot aankoop over te gaan. Instore sampling is voor zowel de retailer als fabrikant winstgevender dan menigeen denkt. Instore sampling heeft tot wel 20 weken na de daadwerkelijke samplingactiviteit positieve effecten op de omzet voor zowel retailer als fabrikant.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: