www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Quick Response Code activeert shopper in een oogwenk

In Levensmiddelenkrant on 23/03/2010 at 14:21

Levensmiddelenkrant 26 maart 2010

De tweedimensionale code kan nog steeds nuttig zijn voor Nederlandse retail

TOKYO – Het activeren van de shopper is een wetenschap op zich geworden. Want hoe zorg je ervoor dat je een geïnteresseerde direct kunt informeren over een product of laten deelnemen aan een actie? De Quick Response Code kan de oplossing bieden, denkt shopper marketeer Art Frickus, die in Tokyo ondervond dat deze code deel is gaan uitmaken van de leefwereld van de gemiddelde Japanner.

Deze diashow vereist JavaScript.

De vierkante gestippelde codes bestaan al sinds 1994 en waren oorspronkelijk bedoeld voor het identificeren van auto-onderdelen. Maar in Japan zijn ze inmiddels letterlijk overal te vinden. Op billboards, verpakkingen, displays, advertenties, op informatiezuilen en via narrowcasting en tv-commercials worden de QR-codes gecommuniceerd. Als een geïnteresseerde meer over het product wil weten of wil meedoen aan een actie, scant deze simpelweg de code met zijn mobieltje om vervolgens via de telefoon te worden getrakteerd op de digitale info, coupons of sweepstakes. Kortom, een verbreding en verdieping van traditionele media. Voor fabrikanten en retailers zijn de QR-codes een goede manier om shoppers te stimuleren tot aankoop. De mogelijkheden van de QR-code, die in Nederland nog nauwelijks is doorgedrongen, lijken daarom eindeloos in het kader van shoppermarketing.

Privacy
In Japan zijn deze codes anno 2010 erg populair en de normaalste zaak van de wereld. Het is eerder uitzondering als er geen QR-code op een product staat. Een van de verborgen redenen van succes kan zijn dat de privacy gewaarborgd blijft. Voordat de code de gewenste informatie gaat downloaden op de telefoon, krijg de shopper de keuze of hij zijn persoonlijke gegevens wil delen. Daarmee wordt een nieuw potentieel aangesproken, want de hoge drempel die veel retailers en fabrikanten opwerpen door om uitgebreide persoonlijke gegevens te vragen, verdwijnt. In Nederland lijken bedrijven de QR-code vooralsnog niet te omarmen, terwijl wel steeds meer bedrijven experimenten met ‘Augmented Reality’. In goed Nederlands: met de computer gemaakte beelden gekoppeld aan rechtstreekse reële beelden (via een camera en digitaal scherm). Bijvoorbeeld het passen van kleding voor een spiegel zonder de kleding ook daadwerkelijk aan te hoeven trekken. Frickus: “Een mooie techniek, maar het zou wel eens de doodsteek voor de QR-code kunnen betekenen. Daarom wil ik een lans breken voor de Quick Response Code, omdat deze de shopper de mogelijkheid geeft om direct te reageren op marketingactiviteiten, zowel in de winkels, buiten als op tv. En dat is precies waar het bij shoppermarketing om draait.” Volgens Frickus is er nog een groot verschil tussen de QRcode en Augmented Reality: de flexibiliteit. “Voor beide is een barcode nodig die door een camera herkend moet worden. Bij de QR-code kan je middels je mobiele telefoon, die toegang heeft tot internet en in het bezit is van de Quick Response-applicatie, direct toegang krijgen tot de informatie door een foto te maken van de code. Bij Augmented Reality ben je nog gebonden aan een vaste locatie (display) om de informatie op een extern beeld te krijgen.”

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: