www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Het winkelmandje

In Careality on 23/03/2010 at 12:49

Verschenen in Careality

De winkelvloer wordt steeds vaker gezien als de ‘the first moment of truth’. Retailers en leveranciers beseffen dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus geeft inzicht.

STAP 1: INFORMATIE
“Laat maar liggen, die juffrouw verderop raapt het wel op!” De vrouw mopperde op haar kind en duwde de tandpastatubes in het kind z’n handen om vervolgens snel naar de kassabalie te lopen om af te rekenen. Het jongetje moet een circusartiest zijn geweest want hij wist de tubes, de tandenborstels en fles mondwater heelhuids op de balie te leggen. Een gemiste kans? Jazeker! Misschien had de vrouw nog wel meer boodschappen willen doen, maar was ze zo gepikeerd dat ze direct ging afrekenen.

TV-reclame, folderaanbiedingen, displays, schappenplannen: alles wordt uit de kast gehaald om de shopper te (ver)leiden. Eerst opdat de shopper de winkel bezoekt, dan om hem zoveel mogelijk te laten kopen. Dat alles dusdanig dat hij zo tevreden is over het bezoek dat hij vaker gaat terugkomen. Je mag dus veronderstellen dat hij met meer producten de winkel verlaat dan hij vooraf had gedacht. Althans als hij ze kan dragen, want veel shoppers hebben één ding gemeen: ze pakken niet vaak een winkelmandje…

STAP 2: KENNIS
De shopper is meer dan ooit koning. Niet de leverancier of de retailer maar de shopper heeft de macht en regie. Hij of zij kan producten kopen waar en wanneer hij maar wil – 24/7, branchevervaging, internet, mobiele telefonie en de toenemende groei van 1- of 2-persoonshuishouden (dus tijdsdruk), zijn enkele ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen. Ondernemer, koester de shopper in je winkel, ‘pamper’ hem om hem te verleiden tot additionele aankopen. Helaas, uit het meest recente shopperonderzoek binnen drogisterijen (POPAI 2007) blijkt echter het tegenovergestelde!

Drie procent van de shoppers wil wel iets kopen maar stapt toch met lege handen naar buiten. En misschien ligt het percentage nu wel hoger, want de shopper bereiden hun winkeltrip beter voor dan voorheen – om zich niet te laten verleiden tot extra aankopen.

Ondernemers en leveranciers zullen, meer dan ooit, samen alle zeilen bij moeten zetten om de gunst van de winkelbezoeker te winnen; niet alleen met relevantie acties, maar ook door het hem gemakkelijker te maken of andere slimmigheden (toen jaren geleden enkele retailers hun winkelwagentjes vergrootten, gingen shoppers meer kopen, omdat het wagentje niet zo vol leek).

De eerste paar meter na de ingang van de winkel wordt de landingsbaan genoemd. Mensen lopen naar binnen en zullen niet snel stoppen, daar ze anders omver gelopen of aangeraakt worden door andere klanten. Producten die hier staan – en dus ook winkelmandjes – worden vaker over het hoofd gezien. Op zich geen probleem, maar zet dan wel op diverse andere opvallende plaatsen de mandjes neer. Zet ze in de hoofdroutes en bij belangrijke categorieën. Zo maakt u het de shopper gemakkelijk en hij zal u belonen met extra omzet! Alleen jammer voor de circusartiesten onder ons…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: