www.Conspicuous.eu/actueelnieuws

Het oog wil ook wat…

In Careality on 23/01/2009 at 12:45

DOOR WILLEM-PAUL DE MOOIJ Levensmiddelenkrant 30 januari 2009

De winkelvloer wordt steeds vaker gezien als de ‘first moment of truth’. Retailers en leveranciers beseffen dat kennis en focus over het koop- en beslisbedrag van de shopper op en rond de winkelvloer een cruciale bijdrage levert tot groei in omzet en loyaliteit. Maar wat drijft klanten bij een aankoop? En hoe dit te beïnvloeden? Art Frickus, shopper-marketingdeskundige, geeft inzicht.

 

Laatst was ik in dierentuin Blijdorp en stond ik te kijken naar Nederlands beroemdste gorilla, Bokito. Naast mij hoorde ik iemand zeggen: “Het is net een mens”. Dit maakte mij er weer van bewust dat wij, mensen, eigenlijk ook beesten zijn en zo onze beperkingen hebben in wat we kunnen horen, zien, ruiken, voelen en proeven.

Neem het zien: zodra we lopen, gaat onze blik 15 graden naar beneden. Die hoek neemt nog toe zodra we een winkelwagentje of rollator voortduwen: we zijn beperkt in ons blikveld. En omdat we twee ogen hebben, werken onze hersenen continu op volle toeren om ‘dubbel’ kijken te voorkomen. Kijken is dus een vermoeiende aangelegenheid. Gelukkig geven onze hersenen alleen prikkels door die echt opvallen, al betekent dit niet dat we deze prikkel ook daadwerkelijk bewust worden. Onze hersenen filteren binnen milliseconden of de prikkel wordt doorgeven. Zou dat niet gebeuren, dan zouden we een bezoek aan bijvoorbeeld de drogist niet overleven vanwege zuurstofgebrek van onze hersenen – een soort oververhitting!

Coma shopping
Niet voor niets vinden de meeste shoppers het irritant als hun favoriete winkel van inrichting verandert. Niet voor niets zijn er effecten te meten na de invoering van een geheel nieuw schappenplan. Oog, hersenen, mens, shopper worden geconfronteerd met een nieuwe situatie. De hersenen gaan keihard werken en sturen bovenmatig veel prikkels door, zodat we ons bewust worden van wat we zien. Wel een optimale gelegenheid voor de retailer en leverancier om het gewenste product en boodschap onder de aandacht te brengen!

Maar onze hersenen leren snel. Na een aantal bezoeken doen we weer gewoon onze boodschappen: het zogeheten ‘coma shopping’. Nadeel voor retailer en leverancier is dat je na enkele weken alweer extra je best moet doen om de aandacht van het oog te trekken. De kunst is dus om de shopper tijdens zijn wandeling door de winkel uit zijn slaap te halen!

Het oog scant en geeft een beperkt aantal signalen door. Diverse onderzoeken hebben uitgewezen dat je tijdens het scannen gemiddeld 1,8 seconde de tijd hebt als retailer of leverancier om het oog van de shopper te fixeren. De eerste stap naar succes! Denk hier eens aan als je een verpakking ontwerpt, een display maakt, een boodschap wil overbrengen of POS-materiaal ontwikkelt. Eén van de simpele doch effectieve vuistregels luidt: ‘Alles boven schouderhoogte heeft nauwelijks impact op de shopper’. Ik zou u willen vragen tijdens een eerst volgend bezoek eens onnatuurlijk winkelgedrag te vertonen: kijk omhoog. Er gaat een wereld voor u open!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: